![©iStockphoto.com/Bakhtier Zein]](https://www.enkelt.no/wp-content/uploads/2018/12/CRM-statistikk.jpg)
©iStockphoto.com/Bakhtier Zein
2. Flere bedrifter ser etter nye og bedre forretningsmodeller.
Økningen av digitale løsninger og automasjon gir mulighet for å tenke nytt og utfordre det etablerte. Kombinasjonen mobil, sosiale medier og netthandel samt at maskiner kan gjøre det mennesker gjorde før, skaper nye forbruksmønstre. Og noe av det som kan knytte alt dette sammen er CRM.
3. Bedrifter vil ha tettere samarbeid mellom salg og markedsføring.
Med felles mål, tettere kommunikasjon på tvers av avdelingene og integrasjon mellom salgs- og markedsføringsverktøy ønsker bedriftene å oppnå nettopp det – et tettere samarbeid.
Disse påstandene opplever vi i stor grad var riktige, og for å ringe inn året 2019 har vi tatt en titt på nye trender og oppdaterte tall.
Verdens CRM-inntekter bikket i 2017 320 milliarder kroner, og prognoser viser at tallene ikke vil stagnere med det første. I 2018 ble det spådd at CRM-inntektene ville øke, og CRM ville utgjøre størsteparten av verdens programvareinntekter. I 2025 vil CRM-inntektene overstige 720 milliarder!
1. EUs nye personvernlovgivning, GDPR, rapporteres å være en stor bidragsyter til CRM-vekst. Bedriftens kunderegister inneholder ofte store mengder personopplysninger og disse oppbevares gjerne over lengre tid. Derfor utgjør disse en mulig kilde til manglende overholdelse av GDPR. Når bedriften vurderer hvordan personvern skal ivaretas blir det fort nødvendig å se på kraftigere verktøy hvor opplysningene forvaltes, nemlig et CRM-system. I tillegg blir forbrukerne stadig mer bevisst på data som lagres, og at selskaper tar personvern på alvor blir sett på som en selvfølgelighet.
2. Skyen er kommet for å bli. 87% av CRM-brukere velger skybaserte løsninger for å minimere kostnader relatert til servere, lagringsplass, IT-personell og regelmessige oppgraderinger. En annen tiltalende faktor er fleksibilitet og mulighet til å logge inn i systemet hvor som helst og når som helst – både fra smarttelefon, nettbrett og PC. Tabellen nedenfor fra Software Advice, viser at 48% av CRM-brukere nå benytter smarttelefon for å logge inn i CRM-systemet.