
Et CRM-system er kun verdifullt om interne holdninger er på plass.
CRM er en strategi for hvordan man skal behandle kunder, og dette er en toppleders ansvar. Det er lederen som skal selge inn løsningen, forklare betydningen dette har for selskapet og motivere holdninger hos de ansatte til å omfavne og ta i bruk løsningen. Dersom bedriftens medarbeidere konsekvent benytter verktøyet til å loggføre kundehistorikk og fortløpende oppdatere relevant informasjon, vil man kunne føre statistikk over hva som fungerer og ikke fungerer. Dette bidrar til å heve kundeopplevelsen. Og det er tross alt selve kjernen i et godt CRM-verktøy.
I Ganske Enkelt deler vi CRM-strategi inn i tre hovedkategorier: salg, markedsføring og kundeservice.
Salg – Målet er å støtte oppgavene i en selgers hverdag på best mulig måte. En vellykket CRM-løsning er alltid godt tilpasset de prosessene og begrepene som skal forvaltes. Dette sikrer bedriften kontroll over fremtidige inntekter og verdi, slik at man enkelt får oversikt over fremtidsprognoser, pipeline og aktiviteter.
Markedsføring – For å finne nye kunder er man avhengig av både å kunne segmentere kundebasen, samt å kunne kommunisere effektivt til disse via tilpassede utsendelser. Bruk CRM-løsningen til å høste verdiøkende muligheter med informasjonsutsendelser, kampanjer og håndtering av prospekter, slik at marked og salg jobber mot felles mål – som er fornøyde kunder og økt salg.
Kundeservice – Etter å ha brukt mye tid og krefter på å finne og vinne nye kunder er det kritisk å yte så god kundeservice at de fortsetter å være kunder. Dette underbygger viktigheten av god servicefunksjonalitet som bidrar med å behandle, besvare og eventuelt eskalere henvendelser slik at de som henvender seg får en best mulig kundeopplevelse.
Vi er ikke utelukkende en software-leverandør, men en sparringpartner.
Det er mange som kan selge software og lisenser, men det kreves mye mer for å implementere en løsning. For å forstå hvordan kundene jobber med sine kunder, kreves det at man gjennomfører en forretningsanalyse og har evne til å forstå hvordan et selskap driver sin forretning. Dette skal deretter oversettes til prosesser og arbeidsflyt i en CRM-løsning som skal understøtte hverdagen til brukerne. Å tro at man derfor «bare» kan selge og installere en programvare hos en bedrift for så å ha et vellykket CRM-prosjekt, er i våre øyne svært naivt. Vi arbeider mot å være en god sparringpartner som du kan dra nytte av. Vi ser bedriften din utenfra, og ved å la oss bli kjent med dine prosesser og problemstillinger kan vi komme med gode innspill og løsninger. Sjansen er stor for at vi har vært borte i lignende utfordringer tidligere, og at vi har erfart hva som fungerer godt, helt siden 1995.