Markedsføring i en SuperOffice-verden

I tillegg til å skape gode kunderelasjoner gjennom å opprettholde kontakten med kundene og tilby god kundeservice, er også markedsføring en viktig dimensjon av god CRM-strategi. Vi deler fem praktiske tips for å lykkes med nyhetsbrev i SuperOffice-verdenen.

Markedsføring i CRM-verdenen handler om det kontinuerlige samspillet mellom salgsavdelingen og markedsavdelingen. Det er gjerne selgernes ansvar å vedlikeholde datakvaliteten på de forskjellige kundekortene, og om dette vedlikeholdsarbeidet ikke utføres, vil ikke markedsavdelingen kunne segmentere mottakergruppene på riktig måte. Til gjengjeld er det like viktig at markedsavdelingen legger igjen spor om hvilke markedsføringstiltak som er utført mot kundene og hvilke nyhetsbrev som er sendt ut. CRM-systemet vil med denne samhandlingen stadig fylles opp med verdifull informasjon som kan brukes på tvers av bedriftens avdelinger.

Tips 1: Avsender, emnefelt og forhåndsvisningstekst 

Vi alle abonnerer på nyhetsbrev enten i jobbsammenheng eller privat. Hva er det som gjør at vi velger å åpne noen nyhetsbrev, og la andre forsvinne uåpnet nedover i innboksen? Det første en mottaker ser, og som dermed bidrar til å avgjøre om nyhetsbrevet blir åpnet, er avsendernavnet og emnefeltet. ​

Visste du det at hele 47% av mottakerne åpner nyhetsbrevet basert på emnefeltet og 69% markerer nyhetsbrevet som spam av samme grunn? ​

Her har vi kort tid på å skape nok interesse og nysgjerrighet. Jobben til emnefeltet er jo å få mottaker til å klikke og åpne, og samtidig gi en pekepinn på hva e-posten inneholder. ​Det er en kunst å skrive kort, altså det å få gitt så mye informasjon som mulig, på en enkel og konsis måte. Derfor har vi samlet sammen noen eksempler til inspirasjon.

Innboks med tre eksempler

Det øverste nyhetsbrevet i innboksen kommer fra «Ganske Enkelt-gjengen». Det skaper en god gjenkjenningseffekt, og det er ingen tvil om hvem avsenderen er. Emnefeltet «Vi hjelper deg til å bli mer effektiv» skaper nysgjerrighet, og vitner om et innhold som løser mottakers utfordringer. Emnefeltet i nyhetsbrev nummer to går rett på sak, og mottakerne vet hva de kan forvente å lese om de åpner nyhetsbrevet. I dette nyhetsbrevet har vi også inkludert en forhåndsvisningstekst, altså teksten som står rett under emnefeltet. Du ser fort hvor stor forskjell det utgjør i nyhetsbrev nr. 1 og nr. 2. ​

Denne funksjonen finnes både i SuperOffice Markedsføring og i eMarketeer, og vi anbefaler at du bruker denne for å få enda litt plass til å overbevise mottaker om å åpne nyhetsbrevet ditt. Tredje og nederste nyhetsbrev har vi gjort personlig ved å bruke vår kursansvarlig, Per Olav, som avsender. Han er godt kjent av våre kunder. I tillegg har vi flettet inn fornavnet til mottaker. Også her er det lagt inn en forhåndsvisningstekst.

Tips 2: Bruk farger og visuelle elementer

Bruk bilder og animerte videoer for å underbygge budskapet ditt. Det er nemlig slik at vi mennesker oppfatter visuelle elementer 60 ganger raskere enn tekst. Derfor er et av våre beste tips at du vurderer hvordan du balanserer bruken av bilder, farger og tekst i nyhetsbrevene dine. Bruk bilder og farger som skaper blikkfang. Animasjoner har blitt et veldig populært virkemiddel i nyhetsbrev. Det er ikke mulig å inkludere videofiler i nyhetsbrev, men du kan inkludere animerte gifer og apng. Disse skaper en god balanse i et nyhetsbrev med tekst.

Obs! Om du skal bruke animerte gifer eller apng, så sørg for at startbildet gir mening for mottakere som ikke har anledning til å spille av innholdet. ​

Tips 3: Bruk CTAer som leder til nettstedet 

Sørg for at bedriftens nettsted er ankeret for all e-markedsføring. Alle kampanjer, enten de er i sosiale medier som betalte eller organiske poster, og nyhetsbrev bør lede til bedriftens hjemmesider. CTA, eller Call to action, er enten en tekst, knapp eller et bilde som oppfordrer til en handling. Eksempelvis en knapp som leder til å lese mer eller booke et møte via et registreringsskjema, sørg for at disse CTAene leder til nettsiden.

Tips 4: Planlegg utsendelsen til riktig tidspunkt

Jobben til en markedsfører er ikke ferdig så fort man har klikket på send-knappen. Nå er det viktig å lese statistikk og rapporter i etterkant av utsendelsen for å lære mer om atferden til mottakerne. Åpner de nyhetsbrevet? Klikker de på CTAene, på hvilke flater leser de nyhetsbrevet, og ikke minst når åpner de nyhetsbrevet? Dette kan gi deg verdifull informasjon som kan avgjøre hvordan ditt neste nyhetsbrev blir bygget opp, og når det blir sendt ut. Husk at du alltid kan planlegge dine utsendelser fremover i tid, slik at de havner i innboksen på et tidspunkt hvor mottaker er i modus til å lese.

Tips 5: Ikke vær redd for å fornye deg

Vi blir ofte vandt med å bruke våre standardmaler, det er viktig for å skape gjenkjenning, men ikke vær redd for å oppdatere malene dine. Følg med på hvordan andre gjør det, og bli inspirert.

Det stemmer at de aller fleste av oss har en designprofil som vi må forholde oss til med farger som skal benyttes, men kanskje kan det være en idé å se på dine fargers monokrompaletter, og se om disse kan benyttes? En monkrom fargepalett tar utgangspunkt i en farge, og finner nyansene til denne. Her ser du eksempelvis monokrompaletten til vår Ganske Enkelt-grønn.

GEAS-grønn monokrom

I eksemplene som er vist under her demonstrerer vi hvordan Ganske Enkelts vanlige nyhetsbrevmal ser ut til venstre. På høyre side har vi lekt oss med egen designhåndbok og funnet monokromfargene våre i en ny mal.

Innlegget er skrevet av Christine D. Aspen

Christine har ansvaret for å gjøre Ganske Enkelt mer synlig og tilgjengelig på nett ovenfor både nye og eksisterende kunder. Hun har erfaring med oppbygging av markedsstrategier og tiltaksplaner, innholdsproduksjon og bedriftsblogg. Christine bistår også våre kunder innen markedsføringsverktøyene som finnes i SuperOffice-verden.

Kontakt Christine D. Aspen på telefon 911 57 198 eller e-post christine@enkelt.no

Les mer om Christine D. Aspen