Hopp til hovedinnhold

Prioriter markedsføring i en hektisk hverdag

Synes du det er vanskelig å prioritere markedsføring? Å navigere seg rundt i jungelen av mulige verktøy, kanaler og strategier kan være tidkrevende. Om du ikke har noen ressurser dedikert til markedsføring kan det fort bli nedprioritert i en travel hverdag. Fortvil ikke. I denne artikkelen lærer du hvilke verktøy, kanaler og strategi du kan bruke. Og best av alt? Du kan måle resultatene direkte i SuperOffice.

Søkeordsannonsering hos Google, organiske poster i sosiale medier, e-postmarkedsføring eller søkemotoroptimalisering. Hvor skal du putte markedsføringskronene?

Rundt 30% av B2B-markedsførere sier at e-postmarkedsføring er den kanalen med størst positiv innvirkning på omsetningen. Om du unngår fallgruvene, kan e-postmarkedsføring være veien å gå. Den største fallgruven er mangel på segmentering. Målet er å sende relevant og interessant budskap til riktig mottakergruppe. Mottakerne må ikke oppleve utsendelsene som spam.

Hvordan komme i gang?

  • Det første du må tenke igjennom er hva målet med markedsføringen er. Økt salg, flere leads, økt trafikk til nettsiden, økt merkevarebevissthet, eller kundelojalitet. Om du ønsker å nå flere av disse målene bør du lage en plan for hvert mål – tiltakene for å drive trafikk til nettsiden er forskjellig fra tiltakene du må iverksette for å øke salget.
  • Bli kjent med publikumet ditt. Dersom målet ditt er økt kundelojalitet og publikumet ditt er eksisterende kunder har du kanskje allerede kunnskap om hvem de er og hvilke produkter eller tjenester de har handlet av deg. Kanskje har du allerede kategorisert kundene i en kategori, bransje og definert kontakpersonenes interesser. Hvis ikke er det et godt sted å starte, og et CRM system gjør dette enkelt for deg. Denne informasjonen kan du bruke til å segmentere mottakerne dine; en lagermedarbeider hos kunden ønsker å motta annen informasjon enn innkjøpsmedarbeideren.
  • Hvilket innhold og budskap vil du dele? Dette avhenger av tankene du har gjort deg opp for de to foregående punktene. Sørg for å skape relevant innhold til forskjellige mottakere. Eksisterende kunder vil sette pris på råd og ideer for bruk av produktene de har kjøpt. Slike budskap bidrar til meningsfulle relasjoner.
  • Velg riktig verktøy. Det finnes et hav av gode verktøy for e-postmarkedsføring. Vår erfaring er at systemer som snakker sammen gjør terkskelen for å lykkes lavere. I SuperOffice-familien finnes det flere alternativer ut i fra ambisjonsnivået ditt, både som en del av SuperOffice og 3.partsverktøy. Valget er ditt. 
Redigering av utsendelse i SuperOffice Markedsføring
Redigering av utsendelse i SuperOffice Markedsføring

SuperOffice Markedsføring og eMarketeer

SuperOffice har en egen markedsføringsmodul, og i tillegg er e-markedsføringsplattformen eMarketeer knyttet tett mot SuperOffice. I begge disse verktøyene finner du malbibliotek fylt med inspirerende utsendelsesmaler å jobbe videre med. Inkluder din logo og fargeprofil for å skape gjenkjennelseseffekt. Malen du lager kan gjenbrukes sånn at du kan fokusere på de gode budskapene fremover.

Om ambisjonsnivået tar deg et skritt lenger og i retning automatisering, kan du basert på kundens samhandling med budskapene dine trigge nye handlinger. Legg automatisk kundene til i en oppfølgingsliste, tildel dem en personinteresse, start en ny salgsprosess eller lag en møteavtale for ansvarlig salgsmedarbeider.

Om du har fulgt listen vår har du nå et mål for markedsføringen din og du vet hvilke personer du ønsker å nå ut til med dine relevante budskap. Om du velger SuperOffice Markedsføring eller eMarketeer som ditt verktøy for e-postmarkedsføring har du gode rapporteringsmuligheter i etterkant. Du får oversikt over hvilke mottakere som har åpnet og lest utsendelsene dine, åpnings- og klikkfrekvensen på tvers av utsendelser, og hvilke utsendelser som leder til økt aktivitet og måloppnåelse.

E-postmarkedsføring med nyhetsbrevutsendelser er en kostnadseffektiv og lite ressurskrevende metode for å komme tett på kundene dine. Her får du fem praktiske tips for å lykkes med nyhetsbrevutsendelsene dine.

Det er bare å ringe! 

I tillegg til våre åpne kurs, blir vi gjerne med i planleggingsprosessen og bistår også med å opprette nyhetsbrevmaler. Du kan også booke inn tid for en demo av SuperOffice Markedsføring og eMarketeer.