SuperOffice – Hvordan lage adresse etiketter i Word fra SuperOffice utvalg?

Spørsmål:

Jeg ønsker å bruke Word for å lage adresseetiketter, men alle kontaktene mine ligger i SuperOffice.
Hvordan går jeg frem?

1. Generer utvalget ditt via SuperOffice. Dette eksempelet tar ikke for seg kontaktpersoner, kun firmaer. 
    Høyreklikk overskriftene for å hente frem de kolonnene som trengs:




2. Sørg for at disse 4 kolonnene er med på høyre siden, slik at du får med nødvendig informasjon i separate kolonner i utvalget ditt:




3. Når utvalget ditt er klart med nødvendige kolonner, velg Eksporter knappen så alt kommer over til Excel.
    Lagre så dette Excel dokumentet om igjen til et sted du finner igjen.




4. Åpne Word (eksempelet under er fra Word 2007), gå inn på Maillings fanen og finn frem til Step by Step Mail Merge Wizard:




5. Velg deretter at du skal lage etiketter, labels, på høyresiden, og trykk Next:




6. I neste steg, velg at du vil "change document layout" og gå så inn på Label options. 
    Her har jeg valgt å benytte standard Avery A4 format.
    Siden dette eksempelet skal printe i 2x8 etiketter, velger jeg L7162. 
    Dersom jeg skulle benyttet 3x8 etiketter ville jeg valgt L7159.
    Velg OK når du har funnet korrekt etikettype og trykk Next for å komme til neste steg:




7. Vi skal nå finne frem Excel dokumentet du har lagret tidligere.
    Gå inn på Browse:




8. Når du har hentet frem Excel dokumentet, vil det se noe slik ut. Trykk OK for å fortsette.




9. Etter du har trykket OK i forrige steg vil denne dialogen komme frem. Her kan du eventuelt huke vekk enkelte rader du ikke vil ha med, men ellers trykker du bare OK igjen:




10. Når du har kommet til neste steg i veiviseren, skal du inn på address block og deretter match fields:




11. Siden vi nå kun genererer etiketter til firma, skal det se slik ut.
      Dersom du skulle hatt med personer også, ville du måtte knyttet opp first name/last name også.




12. Når du har matchet feltene dine, vil du se at et eksempel har kommet frem på høyresiden av boksen. Klikk OK:




13. Når du nå kommer ut til Word dokumentet igjen, er det på tide å legge opp feltene slik vi ønsker at etikettene skal se ut. Klokk More items:




14. Da vil denne boksen sprette opp.
      Legg til ett og ett felt:




15. Som du kan se under, har jeg nå satt opp de 4 feltene jeg skal benytte i det oppsetter jeg ønsker. Når du er ferdig, klikk deretter Update all labels:




16. Du vil da se at alle etikettene oppdaterer seg med korrekte felter. Du kan nå gå videre til neste steg i veiledningen:




17. Neste steg vil være å klikke seg videre:




18. Velg deretter print på siste steget:





Jeg anbefaler å gjøre en test print på 2-3 sider for å se om marginene på word dokumentet treffer korrekt på dine etiketter. Korriger deretter og test på nytt til du er klar for å printe ut alle etikettene.

Få hjelp ved å

Skrive til kundeservice support@enkelt.no
Skrive til salgsavdelingen bestilling@enkelt.no
Ringe oss +47 4000 1900
Våre åpningstider er 08:00 - 16:00 mandag til fredag